Készüljünk fel a télre időben!
1. A legalapvetőbb: gumiabroncsok |
Az első és legfontosabb teendő, amivel még a laikusok is tisztában vannak, a nyári gumik télire cserélése. Bár erre nincs külön jogszabály Magyarországon, mégis érdemes a józan eszünkre hallgatva, a valódi zord téli idő beköszönte előtt meglépni ezt a lépést. A téli útviszonyoknak ugyanis a téli gumiabroncs futófelületének anyaga és profilja felel meg. Ezalatt a bordakialakítást, valamint a lamellák számát értjük, amelyek segítik a tapadást a hideg aszfalton, legyen az épp száraz, latyakos vagy havas. A téli gumik akánlott minimális bordamélysége 4 mm. Az abroncsgyártók 7 °C-hoz kötik a csere időzítését, mivel ezen az átlaghőmérsékleten már könnyen előfordulhat, hogy az éjszakai vagy hajnali órákban fagyos az út.
|
2. Fagyálló hűtőfolyadék |
Sokan azt gondolják, hogy a hűtőfolyadékra inkább nyáron érdemes odafigyelni, ugyanakkor az autó motorjának télen is szüksége van a hűtésre, valamint elsősorban télen fog kiderülni az, ha gondok vannak az általad választott folyadékkal. Ha nem elég alacsony a hűtőközeg dermedéspontja, akkor kemény hidegben a megfagyó folyadék szétrepesztheti a hűtőt, kilökheti a motorból a fagydugót, de komoly bajt okozhat akkor is, ha a rendszerben csak jégkása, kisebb fagyrög alakul ki. A tél beköszönte előtt érdemes egy úgynevezett refaktométerrel megmérni a hűtőfolyadék fagyáspontját, de ha nem rendelkezünk ilyen eszközzel, akkor egy szervízben is teljes bizonyossággal képesek ezt nekünk megállapítani. A határérték mínusz 30°C vagy max. 55 000 km megtétele, amely felett már cserélendővé válik a hűtőfolyadék, mivel az idővel savassá váló folyadék korrodálhatja a hűtőrendszert.
|
3. Láss tisztán |
Míg nyáron a rovaroldós és egyéb speciális szélvédőmosó-folyadékokat részesítjük előnyben, addig télen a fagytűrő verziókra érdemes kiemelt figyelmet fordítanunk. Amennyiben mégsem fagyálló mosószert választottál, könnyen előfordulhat, hogy nagy hidegek esetén a jegesedés által megrepedhet a mosószivattyú és a tartály is. Arra szintén figyelni kell, hogy ne keverjük a fagyálló hűtőfolyadékot és a fagyálló szélvédőmosót. Előbbi ugyanis a rendszer kenése érdekében kenőadalékot tartalmaz, ami a szélvédőre jutva fátyolos felületet ad, utóbbi pedig – adalék nélkül - szintén nem jó a hűtőrendszernek, továbbá rosszabb forráspontjával, habzásával sem alkalmas hűtőfolyadéknak. Essen szó azonban az ablaktörlőlapátokról is: az elöregedett, elhasználódott ablaktörlőket azonnal cserélni kell. Ha a lapát csíkot húz, netán radíroz az ablakon, akkor eljött a csere ideje. A klasszikus lapátok esetén elegendő lehet a gumicsíkot cserélni, ehhez azonban kell némi vállalkozói hajlam, hiszen nem elegendő méretre vágott gumicsíkot szerezni, ügyelni kell arra, hogy olyat kapjunk, amibe a régi fémszála is belehúzható. Ha a lapátot egyben cseréljük, ami a modernebb, úgynevezett aeroblade lapátok esetén az egyetlen lehetőség, akkor csak arra kell figyelnünk, hogy az autónkhoz illő csatlakozóval rendelkezőt vásároljunk. Ablaktörlőnk élettartamát növelhetjük, ha télen meggátoljuk a szélvédőre fagyását, garázs híján annak felhajtásával, akár reklámújság aláhelyezésével. Ha mégis megtörtént a baj, és a lapát már ráfagyott a szélvédőre, akkor ne gyötörjük, inkább kapcsoljuk be az ablakfűtést és várjuk meg, míg kiszabadul a jég fogságából.
|
4. A fék nem játék |
Vitán felül áll, hogy a fékek állapota létfontosságú: ahogy nyáron, úgy télen is. Kiemelten fontos az, hogy a kedvezőtlen körülmények közt is gyorsan meg tudjunk állni az autóval. Minden elindulás előtt érdemes fékpróbát végezni, különösen a téli időszakban, amikor egyébként is megnő a féktáv. Házi ellenőrzésükön kívül évente egyszer tanácsos műhelyben is megvizsgáltatni a fék állapotát, ahol ellenőrzik a fékbetéteket, féktárcsákat, továbbá megmérik a fékfolyadék forráspontját, aminek a min. és a max. jelzés között kell lennie. A folyadék kétévente teljesen lecserélendő.
|
5. Akkumulátor: csak ki ne fogyjon a szufla |
Biztosan hallottál már olyan esetről – rosszabb esetben ilyen jellegű tapasztalatod is van -, hogy egy autó nehezen vagy egyáltalán nem indul a hidegben. Minden akkumulátor sajátossága, hogy a hőmérséklet csökkenésével drasztikusan csökken a teljesítőképessége. Így elsősorban a hideg napokon szokott kiderülni, hogy egy akkumulátor már cserére érett-e. Hogy ne egy fagyos reggelen szembesüljünk ezzel, esetleg ne is szembesüljünk ezzel, azért két dolgot tehetünk: az akkumulátort rendszeresen tölteni és ellenőriztetni kell. Ha ugyanis az akkumulátor tele, közel tele van töltve, akkor csökkenő teljesítménye is lehet elegendő. Elsősorban a zömében rövid távokra használt autóknál ajánlott az időnkénti töltés, ha ugyanis egy indítás után nem megyünk elég hosszú távot, akkor nem fog tudni feltöltődni. Az akkumulátor korróziómentességét elősegítheti, ha glicerinnel kenegetjük a sarukat, illetve befújjuk kontaktspray-vel.
|
6. Még a gumiszőnyeg is lehet fontos |
A gumiszőnyeg funkciúja egyértlemű: védi az autó kárpitját és egyéb részeit a szennyeződésektől és a nedvességtől. Éppen ezért nem érdemes spórolnunk rajta vagy halogatnunk a szükséges cseréjét: ugyanis ha a szőnyeg gyakran átázik, akár az alattuk lévő lemezeket is dunsztolhatjuk, belülről korrodálhatjuk, de az állandó párás levegő az elektronikáknak sem tesz jót. A gumiszőnyeg használata tehát elsősorban úgy ajánlott, hogy hó, latyak arra is minél kevesebb jusson be, ha pedig bejutott, szórjuk ki, hogy minél kevesebb maradjon bent.
|
Amennyiben az általunk felsorolt hat dologra odafigyelsz, máris biztonságosabban utazhatsz télen is. Azonban még ezen tanácsok megfigyelése mellett is ügyelj a sebességhatárok betartására és a körültekintő, óvatos vezetésre! |